KONCEPCJA PRACY NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA JUNIOREK W GARWOLINIE.
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z pózn. zm. )
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 roku, poz.977 z pózn. zm.)
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2015, poz.1270)
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2015, poz.1214)
Statut Niepublicznego Przedszkola Juniorek .
MISJA PRZEDSZKOLA
„ DZIECI, DUMNE MIEJCIE ZAMIARY, GÓRNE MIEJCIE MARZENIA
I DĄŻCIE DO SŁAWY, COŚ Z TEGO ZAWSZE SIĘ STANIE”- J. Korczak
Staramy się, aby nasze dzieci były zdrowe, bezpieczne, kochane i szanowane.
Pragniemy, żeby w przyszłości umiały się wykazywać mądrością życiową, otwartością na innych, kreatywnością i „dobrym” sercem.
Jesteśmy nastawieni na rozbudzanie aktywności dzieci w jego różnych obszarach rozwoju, poprzez ich samodzielne działanie i doświadczanie.
„ Powiedz mi , a zapomnę.
Pokaż, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, z zrozumiem…” ( Konfucjusz)
W przedszkolu Juniorek:
- ·Każde dziecko jest traktowane podmiotowo.
- ·Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i innych ludzi oraz rozumieniu swoich uczuć.
- ·Nasze dzieci nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym, są otwarte na kontakty z innymi ludźmi, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach.
- ·Dzieci mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, mają świadomość szanowania ich praw.
- ·Uwrażliwiamy dzieci na piękno otaczającej nas przyrody i ochronę środowiska naturalnego,
- ·Wzmacniamy wśród wychowanków wartości zdrowego stylu życia.
- ·Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego możliwościami, umiejętnościami, indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami.
- ·Diagnozujemy, obserwujemy i analizujemy indywidualny rozwój każdego dziecka, by wspierać go na każdym etapie jego życia, także w sytuacjach trudnych.
- ·Dziecko w przedszkolu jest aktywne, wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i organizowanie otoczenia tak, by podejmowało różnorodne aktywności.
- ·W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami.
- ·Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy przyjaźni i miłości. Pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
- ·Współpracujemy z rodzicami dzieci, pełniąc rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze.
- ·Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
- ·Nauczyciele i specjaliści współpracują ze sobą, wspólnie planują działania edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne oraz pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów.
- ·Nauczyciele i specjaliści są twórczy, wykorzystują w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy.
- ·Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju w zjednoczonej Europie.
- ·Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
- ·Bierzemy udział w konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych organizowanych na szczeblu miejskim, powiatowym i ogólnopolskim.
- ·Współpracujemy z instytucjami, organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola.
- ·Organizujemy teatrzyki, wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne.
Wizja Przedszkola
Niepubliczne Przedszkole „Juniorek” jest placówką oświatową, przygotowującą dzieci na możliwie najwyższym poziomie do podjęcia nauki w szkole oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach.
-* Stwarzamy dzieciom o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych i fizycznych. warunki sprzyjające wspólnej zabawie i nauce.
-* Angażujemy dzieci w proces empirycznego poznawania świata poprzez organizowanie bezpośrednich kontaktów ze środowiskiem naturalnym i społecznym m.in. poprzez wycieczki, wyjścia edukacyjne, spotkania z ciekawymi osobami, prowadzenie doświadczeń i zabaw badawczych, obserwację przyrody itp.
-* Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze dostosowane są do potrzeb i możliwości dzieci.
1. Wprowadzamy również zajęcia z instruktorem rytmiki i lektorem jęz. angielskiego.
2. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
3. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikacje interpersonalną.
-* Dbamy o poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.
-* Wzmacniamy postawę tolerancji i akceptacji niepełnosprawności, odmienności językowej i kulturowej.
-* Kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej : do rodziny, grupy rówieśniczej, wspólnoty narodowej oraz postawę patriotyczną.
-* Budujemy system wartości, aby dzieci wiedziały , co jest dobre, a co złe.
-* Promujemy wśród wychowanków zdrowy styl życia.
-* Chcemy kształtować wśród dzieci postawę człowieka, dbającego o zdrowie i środowisko naturalne.
Model absolwenta przedszkola Juniorek.
Dziecko:
– wykazuje się umiejętnościami życia społecznego, nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi; zna i stosuje formy grzecznościowe, przestrzega reguł panujących w społeczności dziecięcej i w świecie ludzi dorosłych; uwzględnia prawa innych.
– wykazuje się dojrzałością emocjonalną, rozpoznaje emocje, potrafi je nazwać, potrafi ocenić zachowanie, jako dobre i złe oraz rozpoznaje wartości takie jak: prawda, piękno, tolerancja, miłość, przyjaźń.
– jest samodzielny w zakresie samoobsługi ( na miarę swego rozwoju), utrzymuje porządek w otoczeniu.
– zna podstawowe zasady bezpieczeństwa.
– jest ciekawy świata, pyta o niezrozumiałe fakty czy słowa.
– wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia.
– rozumie złożone polecenia.
– wie jak dbać o swoje zdrowie.
– dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianami pór roku..
– wie jak warunki niezbędne są do rozwoju roślin i zwierząt.
– wie jak dbać i chronić przyrodę.
– rozumie i określa stosunki przestrzenne, czasowe, ilościowe.
– klasyfikuje przedmioty podając uogólnienia.
– liczy i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego.
– dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową potrzebną do nauki pisani
-rysuje wzory od lewej do prawej strony kartki.
-kreśli wzory litero podobne oraz pojedyncze litery.
-Interesuje się czytaniem, czyta proste teksty.
-dodaje i odejmuje na konkretach powyżej dziesięciu.
– potrafi wyrażać swe myśli i emocje poprzez różne formy artystyczne.
– jest czynnym odbiorcą kultury i sztuki.
– zna swój adres, wie, że mieszka w Polsce jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej.
-zna swoje prawa i obowiązki.
Formy współpracy z rodzicami
W procesie wychowania i edukacji w przedszkolu biorą aktywnie udział rodzice. Rodzice w przedszkolu traktowani są jak partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników przedszkola jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Formy współpracy z rodzicami:
– konsultacje indywidualne z rodzicami.
– organizacja i prowadzenie zajęć otwartych.
– organizowanie uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców.
– prowadzenie gazetki dla dorosłych, opracowanie ciekawych artykułów.
– poczta dla rodziców z informacją zwrotną od rodziców.
– aktywny udział rodziców w przygotowywaniu uroczystości oraz teatrzyków dla dzieci.
– kontakty tel i e-mailowe.
– W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:
-rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokojenia,
– rozpoznawanie przyczyn trudności,
– wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
– wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,
– współpraca z rodzicami w rozwijaniu zdolności dzieci.
Współpraca z instytucjami.
Współpraca ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacji ze środowiskiem społeczno- kulturalnym i przyrodniczym.
W tym celu współpracujemy :
-Miejsko- Powiatową Biblioteką w Garwolinie.
-Biblioteką przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1.
-Szkołą Podstawowa nr 1 w Garwolinie,
-CSiK w Garwolinie w tym : Kino, Garwolanka.
-Urzędem Miasta w Garwolinie.
-Policją, Strażą Pożarna, Nadleśnictwem,Sanepidem i innymi instytucjami.
-Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Garwolinie.
-Bankiem Pekao SA,
-Lokalnymi przedsiębiorcami: Ekolider, Fryzjer, Weterynarz, Zegarmistrz, Piekarnia i inne.
Promocja przedszkola.
Promocja placówki jest w dzisiejszej sytuacji niezbędnym elementem zarządzania placówką. Naszym zdaniem najlepsza promocją dla placówki jest pozytywna opinia wyrażana przez rodziców, a przede wszystkim zadowolenie rodziców. Nie możemy całkowicie pominąć działań promocyjnych, do których należą:
-prezentacja przedszkola poprzez stronę internetową,
– organizowanie imprez i uroczystości,
-udział dzieci w konkursach i imprezach organizowanych poza przedszkolem,
-upowszechnianie informacji o przedszkolu poprzez foldery, gadżety z logo przedszkola,
-prezentacje ważnych wydarzeń przedszkolnych w lokalnych mediach,
-fachowa opieka i edukacja przedszkolaków.
-dbanie o estetykę i porządek wewnątrz budynku,
– nawiązywanie współpracy z instytucjami i innymi placówkami oświatowymi.
-Efektem wspólnie podejmowanych działań jest przedszkole , w którym procesy wspomagania rozwoju , wychowania i edukacji przedszkolnej, podporządkowane są indywidualnym potrzebom dzieci. Przedszkole Juniorek jest miejscem, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne, mogą rozwijać swe zdolności i zainteresowania. Do przedszkola dzieci przychodzą z radością, a rodzice maja zaufanie do osób pracujących w naszej placówce.
Priorytety na lata 2016/17
1.Realizacja tematu wiodącego: „ Świat wartości ujęty w literaturze dla dzieci.”
2.Poszerzanie kompetencji matematycznych dziecka w wieku przedszkolnym.